Zmiany w kodeksie drogowym 2020

Zmiany w kodeksie drogowym w 2020 to podstawa dla policji do urządzania istnych polowań na kierowców. W planach policji zabranie 40 tysięcy praw jazdy jeszcze w tym roku.

Na początek przypomnijmy zmiany jakie weszły do przepisów w 2019 roku ponieważ z tego co widzę na polskich drogach wielu kierowców nie jest świadoma istniejących przepisów.

Jakie przepisy weszły w życie w 2019 roku

Nowości w kodeksie drogowym, które obowiązują od 6 grudnia 2019:

  • suwak – kiedy zanika pas ruchu, wpuszczamy pojazdy z niego na pas trwający (manewr następuje pojedynczo i przemiennie), a gdy zanikają dwa pasy, najpierw wpuszczamy pojazd z prawego, potem z lewego i dopiero jedziemy my (też pojedynczo i na przemian);
  • korytarz życia – aby przepuścić pojazd jadący do wypadku, kierowcy jadący lewym pasem zjeżdżają na lewo, a z prawego pasa na prawo, gdy zaś pasów jest więcej, ci ze skrajnego lewego na lewo, z pozostałych na prawo.

Dziś pieszy ma pierwszeństwo, gdy już jest na pasach. Po zmianie kierujący będzie musiał zatrzymać pojazd, gdy zobaczy, że pieszy zbliża się do przejścia.

Druga zmiana to ograniczenie prędkości: koniec z ograniczeniem do 60 km/h w terenie zabudowanym od godz. 23 do 5. Polska to jedyny kraj z takim systemem. Będzie więc 50 jak w dzień.

Zmiana trzecia to rozszerzenie możliwości utraty prawa jazdy przy przekroczeniu dopuszczalnej prędkości o 50 km/h na wszystkie kategorie dróg. Obecnie prawko się traci za takie przekroczenie tylko w terenie zabudowanym. Zasada obejmie wszystkie drogi łącznie z autostradami - wystarczy że na autostradzie drogowcy zostawia w rowie znak i ...

– Jesteśmy na ostrym zakręcie – użył porównania premier i zapowiedział zaostrzenie kodeksu drogowego.

Zmiany w kodeksie drogowym
Zmiany w kodeksie drogowym

Jakie przepisy wchodzą w życie w 2020 roku

  • pierwszeństwo pieszego przed wejściem na pasy,
  • ograniczenie prędkości do 50 km/h w terenie zabudowanym także nocą,
  • przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h także poza terenem zabudowanym podstawą do zabrania prawa jazdy.

Premier zapowiedział też utworzenie funduszu, który wesprze inwestycje służące bezpieczeństwu: przejścia dla pieszych, spowalniacze ruchu i ronda.

Policja - koniec żartów
Policja – koniec żartów

Jak to jest: Policja czy jednak milicja?

Kontrola pojazdów – pisałem o niej tutaj: https://marc-pol.pl/stacja-kontroli-pojazdow-obostrzenia/, trzeźwości kierowców jest jak najbardziej zasadna. Piraci drogowi którzy po mieście jadą blisko 200km/h czy robiący takie rzeczy które można potem zobaczyć np. na kanale Stop Cham stanowczo zasługują na interwencję Policji. Jednak policjanci zmuszani przez przełożonych do wykonania „planu” często zastawiają pułapki na kierowców. Sam kilka razy zapłaciłem mandat w sytuacji:

  • Nie widział kierowca że był znak 30 km/h i roboty drogowe?
  • Nie – nie widziałem takiego znaku
  • Ale leżał w rowie, bo pół roku temu był tu remont drogi. Propozycja jest 500zł mandatu i 5 punktów karnych – przyjmuje Pan?

Policja w swoim założeniu miała zajmować się przestępcami. Zawód policjant miał tak jak w innych krajach – np. na wyspach brytyjskich być zawodem społecznego zaufania.

Motto polskiej Policji: Pomagamy i chronimy

Jeszcze w 2016 jednostka Policji ustalając hasło Pomagamy i chronimy rozumiem, że chciała ocieplić swój wizerunek i przez to szła właśnie w tym kierunku. Na ten temat można przeczytać na stronie Policji: http://www.policja.pl/pol/aktualnosci/131925,Konkurs-na-haslo-polskiej-Policji-rozstrzygniety.html

Niestety w ostatnich miesiącach ci co zarządzają polską milicją przepraszam Policją chyba raczej postanowili nawiązać do niechlubnych tradycji tej wydawałoby się zlikwidowanej formacji . Nie rozumiem jak hasło: Pomagamy i chronimy można pogodzić z planami na ten rok zabrania 40 tysięcy uprawnień do kierowania pojazdem od kierowców – Wszak kultura nie zabrania robić takie polowania.

Czy my jako naród nie porabialiśmy już takich polowań? Nie wiedzieć czemu przypomniała mi się ta piosenka:

Siekiera motyka

Siekiera, motyka, styczeń luty,
Niemiec z Włochem gubią buty
Siekiera, motyka, linka, drut,
I pan malarz jest kaputt

Siekiera, motyka, piłka, szklanka,
W nocy nalot, w dzień łapanka
Siekiera, motyka, piłka, gaz,
Uciekajmy póki czas
Jak tu być i o czym śnić, Hycle nam nie dają żyć
Wszak kultura nie zabrania robić takie polowania

Siekiera, motyka, żandarm, buda,
Każdy zwiewa gdzie się uda
Po co siedzieć w cytadeli
Albo w jakiejś innej celi

Siekiera, motyka, piłka, deska,
Ta ulica Skaryszewska
Siekiera motyka i dwie deski,
Już jesteśmy na Skaryszewskiej

Jak tu być i o czym śnić, Hycle nam nie dają żyć
Wszak kultura nie zabrania robić takie polowania

Siekiera motyka, piłka, szklanka
W nocy nalot w dzień łapanka
Siekiera motyka, piłka, gwóźdź
Masz górala i mnie puść

A jak nie masz tysiąc złotych
To wyjeżdżasz na roboty
Siekiera motyka, piłka, linka,
Tutaj Prusy tam Treblinka

Już nie mamy gdzie się skryć, Hycle nam nie dają żyć
Po ulicach gonią wciąż, Patrzą kogo jeszcze wziąć

Bo przecież kultura nie zabrania
Robić takie polowania
I widocznie z nimi źle

Kiedy za nas biorą się

Siekiera, motyka, piłka, alasz
Przegrał wojnę głupi malarz

Siekiera, motyka, prąd i gaz,
A żeby w was piorun trzasł

Oto wersja do posłuchania w wydaniu nieocenionego Stanisława Grzesiuka:

Koronowirus psuje samochody

Korono wirus psuje samochody – ktoś powie co za bzdura. Samochody nie są organizmami żywymi – to się nie zarażą. No tak Ale przecież napisałem psuje, a nie zaraża.

Jak to psuje?

To mimo wszystko dale wydaje się nie mieć związku. Co ma wirus do samochodów? Okazuje się, że ma bardzo dużo:

Samochody psują się jak szalone po zdjęciu blokady w Anglii – taki tytuł mozna wyczytać w artykule na stronie: https://whatnext.pl/samochody-blokada-wielka-brytania/

Dalej czytamy:

Nowe dane sugerują, że złagodzenie blokady związanej z pandemią koronawirusa w Wielkiej Brytanii spowodowało 72-procentowy wzrost liczby awarii samochodów.

Takie informacje podaje Auto Express, na podstawie danych od Green Flag. Agencja porównała tygodniowy okres (25 marzec – 1 kwiecień), a więc tygodnia, kiedy po raz pierwszy wprowadzono blokadę koronawirusa do tego samego okresu, ale od 6 do 13 maja 2020 roku, czyli po złagodzeniu blokady w Anglii. Na tej podstawie wykazano 72% wzrost awarii samochodów na drogach.

Samochody też się zaraziły? – wcale nie.

Uważa się, że wzrost ten wynika z niewłaściwej konserwacji samochodów podczas ponad miesięcznego postoju. Teraz, gdy kierowcy mogą korzystać swobodniej ze swoich samochodów, ruszają zastałymi samochodami, napotykając awarie akumulatora i szereg innych problemów mechanicznych.

Bezpieczeństwo to podstawa
Bezpieczeństwo to podstawa

Chociaż tamtejsza agencja Green Flag doradza kierowcom, którzy nie używają samochodów, uruchamiać je raz na tydzień na maksymalnie 20 minut, aby ich akumulatory się naładowały. Jednak w Polsce taka praktyka jest karana mandatem (postój uruchomionego samochodu przez ponad minutę w obszarze zabudowanym).

Sugeruje też delikatnie przestawiać samochód, aby jego opony nie uległy deformacji. To jednak nie koniec zalet nawet delikatnego ruchu dla naszych cacek, bo dzięki niemu zapobiegamy też korozji między tarczami hamulcowymi i klockami.

Koronowirus psuje samochody
Koronowirus psuje samochody

Koniec Iveco Daily

Gdy nadchodzi koniec Iveco Daily zastanawiamy się tak jak przy każdym samochodzie – warto go jeszcze naprawiać? Może warto pojechać z nim już na złom? Kupić nowszy model?

Nowsze nie zawsze znaczy lepsze

Nowe samochody to mnóstwo fajnych rzeczy, „wspomagaczy” kierowcy, a także wspomaganie serwisu. Niestety to też dużo elektroniki. O ile nad jej zawodnością poprzez odpowiednie konstrukcje da się popracować i docelowo to wszystko jest coraz bardziej niezawodne to jednak skomputeryzowanie niesie nowe zagrożenia. Oczywiście komputery w samochodach to nie żadna nowość. W prostej formie są już od wielu lat w samochodach. Jednak ich podłączenie do sieci globalnej – internetu naraża nasz samochód na nowe zagrożenia.

Ta naprawa to robota dla informatyka czy mechanika?

Wbudowana nawigacja, komputer pokładowy, czujniki deszczu, automatyczne zatrzymanie przed przeszkodą, HUD – czyli wyświetlacz znaków i informacji na szybie samochodu – wszystko to jest możliwe dzięki zastosowaniu technologii w samochodach. Jednak wraz z rozwojem technologii wprowadzanych do najnowocześniejszych samochodów, przed deweloperami stanęło wyzwanie odpowiedniego zabezpieczenia tych technologicznych pojazdów.

Obraz <a href="https://pixabay.com/pl/users/geralt-9301/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=2170630"> Gerd Altmann</a> z <a href="https://pixabay.com/pl/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=2170630"> Pixabay</a>
Obraz Gerd Altmann z Pixabay

Chociaż informacja o zhakowanych samochodach szeroko pojawiła się w mediach stosunkowo niedawno, to już w 2010 roku zespół naukowców z University of Washington oraz University of California w San Diego poinformował, że może przejąć kontrolę nad samochodem przy wykorzystaniu luk w systemie danego pojazdu. Naukowcy wyjaśnili, że coraz więcej samochodów wyposażonych jest w technologie i komputery pokładowe, dzięki którym haker może przejąć kontrolę nad praktycznie każdą elektroniczną jednostką sterującą – systemem hamulcowym, silnikiem czy wtryskiem paliwa. Podczas specjalnego eksperymentu naukowcy pokazali jak przejmują kontrolę nad radiem, hamulcami i silnikiem pojazdu. Wtedy nie powiedzieli nad samochodem jakiej marki przejęli kontrolę – teraz wiadomo, że był to Chevrolet Impala z 2009 roku.

Pisze Karolina Skrzypczyk w swoim artykule na stronie: http://di.com.pl/6-faktow-dotyczacych-hakowania-samochodow-53846

Jak się włamać do samochodu?

Hamulce, system antywłamaniowy, praca silnika — wszystko to regulowane jest w mniejszym bądź większym stopniu przez samochodowy komputer pokładowy. Naukowcom z Uniwersytetu w Californi udało się włamać do jadącego auta, w którym zablokowali hamulce i wyłączyli silnik.

Obraz B_A z Pixabay

Byli też w stanie fałszować odczyty prędkościomierza, włączać i wyłączać głośną muzykę, podmienić firmware oraz sterować klimatyzacją, a także “uwięzić” kierowcę w samochodzie (blokada zamka centralnego).

Do samochodów dostali się poprzez CAN (Controlled Area Network), obowiązkowy w U.S.A. interface diagnostyczny, w który wyposażone muszą być samochody produkowane po 2008 roku. Naukowcy stworzyli sniffera CAN-u o nazwie CarShark, a później próbowali wstrzykiwać swoje pakiety, fuzzując komputer pokładowy.

Pisze Piotr Konieczny w artykule ze strony: https://niebezpiecznik.pl/post/hackowanie-samochodow/

Skoro jest niezawodny to warto zmieniać?

Przechodząc do sedna warto sobie zadać to pytanie. W artykule napisanym jakaś czas temu https://marc-pol.pl/typowe-usterki-iveco-daily/ pokazaliśmy, ze zadbany samochód jest niemalże bezproblemowy.

Jak mówi reklama pewnego produktu:

Męska rzecz to dbać

Wychodząc z takiego założenia nie ma co szykować się na koniec Iveco Daily tylko trzeba spróbować zadbać o niego. Warto naprawiać, a nie wyrzucać. Chociaż jak ktoś się bardzo upiera zapraszamy do zaprzyjaźnionej Stacji Demontażu , gdzie fachowcy zadbają o ostatnia drogę twojego ukochanego Iveco.

Koniec Iveco Daily
Koniec Iveco Daily

Stacja kontroli pojazdów – obostrzenia

Od wielu lat poruszany jest temat, że niejedna stacja kontroli pojazdów nie jest w stanie skontrolować modyfikacji pojazdów. Owszem to bardzo pocieszające, że w Polsce mamy mechaników światowej klasy którzy z 4-6 pojazdów są w stanie zrobić coś dobrego jednak nie zawsze taki pozszywany potwór Frankensteina jest tym co nadaje się do jazdy.

Kolejny raz poruszany jest ten temat i kolejni politycy zabierają głos w sprawie. Oczywiście najczęściej chodzi też o słynne filtry DPFy. Zręcznie przespawane, lub modyfikowane przez sprytnych mechaników. O ile bezpieczeństwo samochodów które mimo złożenia z kilku części potrafią się rozłożyć w trakcie jazdy jest dość istotne. Dziwi ciągła nagonka na pojazdy z silnikami wysokoprężnymi które są obecnie dużo doskonalsze i mniej szkodliwe od silników benzynowych.

Złom na złom?

O tym, że niektóre pojazdy powinny trafić na złom doskonale wiemy. Wprawdzie od zaprzyjaźnionej firmy zajmującej się demontażem pojazdów – https://demontazpojazdowlublin.pl/ – wiemy, że trafiają już tam pojazdy najczęściej pozbawione nadziei na naprawę, to doskonale widzimy też skrajnie zaniedbanych pojazdów trafiających czasem do naprawy.

Tu już Stacja kontroli pojazdów nie pomoże
Tu już Stacja kontroli pojazdów nie pomoże

Nasza firma oferując naprawy mostów – https://marc-pol.pl/oferta-mosty-iveco-daily/ – korzysta z części które pozwalają nam wykonywać swoją pracę na wysokim poziomie.

Ministerstwo infrastruktury ma już nowe przepisy

W artykule na stronie Auto świat https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/koniec-z-autami-zespawanymi-z-dwoch-i-bez-filtrow-dpf-niebawem-nowe-przepisy/xrq1p75.amp czytamy między innymi:

Rafał Weber, Sekretarz Stanu w ministerstwie infrastruktury w odpowiedzi wyjaśnił, że resort ma już pomysł, który pozwoli wyeliminować m.in. auta źle naprawione po kolizji i te zagrażające środowisku.

– Dostrzegając już wcześniej problematykę poruszoną w pytaniu Pani Poseł, a także reagując na dochodzące sygnały m.in. o dużym napływie z zagranicy aut wiekowych, nie spełniających norm technicznych, w Ministerstwie Infrastruktury została przygotowana propozycja wprowadzenia nowego systemu wysokiej jakości badań technicznych pojazdów – wyjaśnił Rafał Weber.

Chodzi tu o „naprawę systemu nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów”. Nowelizacja ma zakładać: wprowadzenie nowych metod badawczych, surowe karanie właścicieli aut i firm podejmujących się usunięcia filtrów cząstek stałych i katalizatorów oraz dopuszczających do ruchu pojazdy nie spełniające norm technicznych, np. w zakresie bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo to podstawa
Bezpieczeństwo to podstawa

Jak podkreślił Weber, uzasadnieniem dla wprowadzenia wymienionych zmian były też wyniki raportu NIK z 2017r., w którym wskazano, że w 2015 r. policjanci w wyniku przeprowadzonych kontroli, obejmujących tylko nieznaczny odsetek pojazdów uczestniczących każdego dnia w ruchu drogowym, zatrzymali 425,2 tys. dowodów rejestracyjnych pojazdów, które zagrażały bezpieczeństwu ruchu drogowego, porządkowi na drodze i środowisku naturalnemu. Tylko 152 tys. z nich nie posiadało ważnych badań technicznych. To chyba wystarczająco dużo mówi o tym, co dzieje się na niektórych stacjach kontroli pojazdów.

Jeżeli weźmiemy pod uwagę jedna to, że jak piszą w cytowanym artykule powyżej:

Tylko 152 tys. z nich nie posiadało ważnych badań technicznych. To chyba wystarczająco dużo mówi o tym, co dzieje się na niektórych stacjach kontroli pojazdów.

Skoro nie posiadały ważnych badań technicznych to wcale nie jest problem w stacjach kontroli tylko zupełnie gdzie indziej. Ale jak zwykle nie tym się będą zajmować co trzeba nasi politycy.

Kary za cofanie licznika nie zachęcają do takich poprawek

Ostatnio wprowadzone kary za cofanie licznika nie zachęcają do takiego „odmładzania” pojazdów. Takich co mimo wszystko próbują jest jednak sporo. Niemalże kilka razy w tygodniu można usłyszeć o nowych rekordzistach.

Podstawa prawna

Już 13 maja 2019 roku w artykule na stronie: https://www.motofakty.pl/artykul/cofanie-licznika-od-kiedy-i-jaka-kara-za-korekte-licznika.html mogliśmy przeczytać między innymi:

15 marca 2019 Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy – Kodeks karny, penalizując w polskim kodeksie karnym przestępstwo „kręcenia licznika” w samochodzie i wprowadzając liczne czynności administracyjne i kontrolne, mające ograniczyć do minimum tę patologię.

Do więzienia za cofanie licznika

Nowe przepisy składać się będą z dwóch części – części „administracyjnej” oraz części karnej. Część karna to wprowadzenie do Kodeksu karnego zupełnie nowego typu przestępstwa. Będzie to art. 306a Kodeksu karnego:

§1. Kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

§2. Tej samej karze podlega, kto zleca innej osobie wykonanie czynu, o którym mowa w ust. l. §3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu kreślonego w §1 lub §2,podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Przewidziana sankcja będzie bardzo wysoka. Co jednak najważniejsze – w przepisie wprost wskazano, że karze będzie również podlegał zlecający fałszowanie wskazań licznika. Ukróci to przemysł „cofania liczników” i oferowania tego typu usług na rynku.

Kiedy wymiana licznika będzie dopuszczalna?

Z kolei część „administracyjna” dotyczy kwestii dopuszczalności wymiany licznika, którą będzie opisywał art. 81a Prawa o ruchu drogowym:

Wymiana drogomierza jest dopuszczalna, gdy drogomierz nie odmierza przebiegu pojazdu w sytuacji, w której ze względu na przeznaczenie drogomierza powinien ten przebieg odmierzać lub gdy jest konieczna wymiana elementu pojazdu, z którym drogomierz jest nierozerwalnie związany. Wymiana drogomierza może nastąpić tylko na drogomierz sprawny i właściwy dla danego typu pojazdu.

Co po wymianie licznika?

Po takiej wymianie obowiązkowe będzie zgłoszenie się w ciągu 14 dni do stacji kontroli pojazdów w celu sprawdzenia, czy licznik prawidłowo działa. Badanie będzie kosztować 100 złotych. Fakt wymiany licznika będzie odnotowywany w CEP, nie będzie więc konieczności „ustawiania” go według poprzedniego wskazania. Bardzo ważną kwestią jest także to, że według nowych przepisów Policja, Straż Graniczna, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa i służby celne będą miały obowiązek spisywania aktualnego stanu licznika kontrolowanego auta, także pojazdu niezarejestrowanego, holowanego, bądź przewożonego na przyczepie. Dane trafią do Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Kary za cofanie licznika – praktyka

Mamy już pierwszych niechlubnych rekordzistów. Oto w Krakowie https://krakow.onet.pl/krakow-kierowca-mial-przekrecony-licznik-o-milion-kilometrow/fcbyfyx zatrzymano Mercedesa Sprintera do kontroli:

Mercedes sprinter został zatrzymany do kontroli na ul. Wita Stwosza w Krakowie z powodu niesprawnych świateł. Sprawdzenie drogomierza wykazało, że różnica pomiędzy rzeczywistym przebiegiem pojazdu a stanem licznika odnotowanym w Centralnej Ewidencji Pojazdów wynosi ponad 1 milion 14 tys. kilometrów.

„W grudniu 2019 roku podczas przeglądu technicznego na stacji diagnostycznej stan licznika wynosił 2 mln 8 tys. 533 km, a obecnie wskazywał on 993 tys. 892 km” – poinformował Gleń.

Jak sprawdzić historię pojazdu?

Jeżeli chcemy sprawdzić historie pojazdu wystarczy wejść na stronę: https://historiapojazdu.gov.pl/ gdzie można dowiedzieć się co nieco o samochodzie.

Kary za cofanie licznika - Historiapojazdu.gov.pl
Kary za cofanie licznika – Historiapojazdu.gov.pl

Każdy z nas kupując samochód chce wiedzieć o nim jak najwięcej. Rzetelna informacja ułatwia późniejszą eksploatacje pojazdu kiedy wiemy czego możemy się spodziewać po naszym nowym nabytku. Sprzedając samochód warto mieć udokumentowany jego przebieg nie tylko książką serwisową która często bywa podrabiana, ale także innymi dokumentami. Przykładowo korzystając z naszego serwisu otrzymujecie Państwo stosowne dokumenty jak i gwarancję: https://marc-pol.pl/gwarancja/

Kupujący samochód który miał remontowany most w naszej firmie doskonale wie że na pewno z tym elementem nie będzie miał problemów 😉

Części oryginalne czy z drugiej ręki?

Przy większych naprawach pojawia się czasem pytanie: Części oryginalne czy z drugiej ręki? Owszem jeżeli te części z drugiej ręki są odpowiednio udokumentowane (faktura zakupu lub chociaż paragon) to nie ma problemu. Gorzej jak nie mamy dowodu zakupu takich części.

Ponieważ o tym przekonali się kierowcy samochodów których opisano w artykule na temat coraz dokładniejszych kontroli granicznych.

Kontrola samochodów na granicy

Drobiazgowa kontrola Straży Granicznej pozwoliła ustalić, że dwaj kierowcy wyjeżdżający z Polski, mają w busach zamontowane części pochodzące z przestępstwa. Kradzione skrzynie biegów wykryto w dwóch Mercedesach Sprinterach skontrolowanych w Korczowej.

Funkcjonariusze Straży Granicznej pełniący służbę na przejściu w Korczowej, wytypowali do kontroli Mercedesa Sprintera. Kierujący pojazdem chciał wyjechać z Polski na Ukrainę, jednak podczas kontroli nie wszystko poszło gładko. Drobiazgowe sprawdzenie auta ujawniło, że zamontowane są w nim części pochodzące z kradzionego Mercedesa. 

W trakcie kontroli auta strażnicy graniczni stwierdzili ingerencję w numery identyfikacyjne skrzyni biegów, a międzynarodowa współpraca służb szybko dała odpowiedź na pytanie skąd pochodzi mechanizm. Został on „przeszczepiony” z auta skradzionego w 2018 roku w Wielkiej Brytanii.

Części używane - czy warto je wykorzystać
Części używane – czy warto je wykorzystać

To niestety nie koniec …

Kilka godzin później, do kontroli zjechał kolejny Mercedes Sprinter. Jego 39-letni, ukraiński kierowca nie potrafił wytłumaczyć dlaczego wszystkie numery skrzyni biegów oraz tabliczki znamionowe identyfikujące auto są usunięte.

Zarówno jeden jak i drugi kierowca zostali przekazani policji. Podobny los spotkał samochody, w których wykryto nieprawidłowości. Straż graniczna prowadzi dalsze dochodzenie w tej sprawie

Oryginalne części Iveco Daily
Oryginalne części Iveco Daily

Dobry serwis – części oryginalne lub ewentualnie zamienniki

Taki serwis jak nasz, udzielający gwarancji https://marc-pol.pl/gwarancja/ oprócz gwarancji na wykonana pracę wystawia również fakturę na części użyte do naprawy.

Udzielając gwarancji nie możemy instalować złych części ponieważ nam się to nie opłaca.

Lepiej zainstalować klientowi takie części na których dłuuugo pojeździ. Czy warto więc kupować części z drugiej ręki? Są one w dość atrakcyjnej cenie. Jednak kupując je powinniśmy mieć dokumenty zakupu na których wyszczególnione jest to co zakupiliśmy. Nie dopuszczalny jest paragon czy faktura gdzie pisze „części do Iveco” sztuk 2. Powinno pisać wyraźnie np.: klosz lampa tylna Iveco sztuk 2.

Ryzyko problemów w razie dokładnej kontroli jest coraz większe. Nie warto ryzykować utraty całego samochodu zatrzymanego jako dowód rzeczowy na najbliższe 10 lat ze względu na kradzione lusterko.

Źródło cytowanego artykułu: https://www.se.pl/auto/nowosci/czesci-niewiadomego-pochodzenia-wpedzily-kierowcow-w-klopoty-busy-z-kradzionymi-skrzyniami-biegow-zatrzymane-aa-Sjzg-8NoK-bGDM.html

Zabudowy Iveco Daily

W pełnej gamie samochodów do zabudowy Iveco Daily proponuje wybór spośród 8000 wersji fabrycznych uzyskanych w wyniku połączenia różnych wariantów karoserii, rozstawu kół, mocy i ładowności. A to dopiero początek. Istnieje mnóstwo firm zajmujących się bardziej specjalistycznymi przygotowaniami samochodu dla końcowego odbiorcy.

Różnorodność Iveco Daily ma swoje tradycje od ponad 40 lat. Przedostatni model był bardzo udany o czym może świadczyć fakt, że powstało sporo firm zajmujących się zabudową tego pojazdu.

Oto chociażby na portalu truck.pl pod adresem: https://www.truck.pl/pl/article/1049/mi%C4%99dzynarodowy-dostawczak-iveco-daily-35s15,2154 można znaleźć artykuł na temat tego, że Iveco Daily świetnie nadaje się na „międzynarodowego” dostawczaka. Autor piszę między innymi:

Samochód dostawczy do transportu międzynarodowego? Dlaczego nie? Iveco proponuje model Daily z dużą ładownią (skrzynia z plandeką) o pojemności 24 metrów sześciennych (wchodzi 10 palet), wyposażony w kabinę sypialną.
[..] Oferta wersji kabiny z podwoziem obejmuje pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 7 ton, z rozstawem osi od 3.000 do 4.750 mm oraz z nadwoziem o długości do 6.190 mm. Prezentowana wersja to nowa konfiguracja – z rozstawem osi 4.100 mm i pojedynczymi kołami, na której można zamontować nadwozie o długości 4.500 mm. Zachowuje typowe atuty modelu Daily, oferując jeszcze lepszą zwrotność.

Komfort kierowcy

Przemyślane zagospodarowanie przestrzeni, skuteczna izolacja akustyczna z wykorzystaniem dźwiękochłonnych materiałów oraz wydajniejsze sterowanie klimatyzacją sprawiają, że kierowca nie czuje się zmęczony nawet po wielogodzinnej jeździe. Fotel kierowcy, z podłokietnikiem, ma regulację sprężystości amortyzacji w zależności od wagi szofera, regulację wysokości i kąta pochylenia siedziska oraz regulację podparcia lędźwiowego. Jest wygodny, choć na długie trasy siedzisko mogłoby być odrobinę dłuższe. Układ kierowniczy działa precyzyjnie. Do pełni szczęścia można by jeszcze zastosować dodatkowo kątową regulację ustawienia kierownicy, którą można tylko podnosić i opuszczać (osiowo).

Dwa siedziska pasażerskie można podnieść, a pod nimi kryje się obszerny schowek, np. na torby, apteczkę, gaśnicę. Z oparcia środkowego siedzenia zaś można opuścić stolik, na którym można wygodnie pisać.
Kapsułę sypialną, montowaną na dachu, wyposażono w ogrzewanie postojowe i dwa punkty świetlne. Osoby o skłonnościach klaustrofobicznych czują się lepiej dzięki dwóm uchylanym okienkom. Jeśli kierowca nie ma 2 m wzrostu, może tu nieźle się wyspać. [..]

Czy samochód dostawczy z dużą ładownią ma rację bytu w transporcie międzynarodowym? Jak najbardziej. Wszystko zależy od ładunku. Można wozić takim pojazdem np. wyroby plastikowe, m.in. zabawki i inne towary o niewielkiej masie, objętościowe, tylko w ilościach nie tak hurtowych jak to jest w przypadku standardowych naczep czy dużych ciężarówek i przyczep. Daily w takiej wersji zapewnia tanie przejazdy, m.in. dzięki małemu apetytowi na paliwo i samowystarczalności noclegowej.

Wszystko ładnie – pięknie o ile … nie przesadzamy. Duża ładowność nie oznacza tego, że możemy na 10 paletach przewozić napoje gazowane albo cukier, czy też cement. Nasz samochód ma mniejszą ładowność niż ciężarówka 😉 Jeżeli o tym zapomnimy to kierowce z samochodem zapraszamy do nas: https://marc-pol.pl/oferta-mosty-iveco-daily/

Zajmiemy się Twoim mostem 😉

Do czego mogę użyć Iveco Daily

Firm oferujących różne warianty jest sporo – jedną z nich jest UNI-TRUCK

Pod adresem http://www.uni-truck.eu/samochody-dostawcze/zabudowy można zobaczyć ofertę firmy. Fajne jest też to, że na stronie prezentują swoje prace – ale o tym za chwilę. Co mamy do wyboru? Bardzo dużo:

Furgony, Vany

Zabudowa fabryczna do przewozu towarów na pojedynczych lub podwójnych kołach. Różne przestrzenie ładunkowe, DMC, rozstawy osi.

Furgony, Vany
Furgony, Vany

Skrzynie, Plandeki, Burto-firany

Zabudowy skrzyniowe. Duży wybór rozmiarów burt z aluminium lub metalu. Możliwa dodatkowa zabudowa miękka czyli plandeka lub burto-firana, Alternatywa dla kontenerów.

Skrzynie, Plandeki, Burtofirany
Skrzynie, Plandeki, Burto-firany

Kontenery

Zabudowa kontenerowa z prefabrykatów aluminiowych lub z laminatu często na ramie stalowej. Różne funkcje drzwi, rodzaje podłóg, typy wind itp.

Zabudowy Iveco Daily - Kontenery
Zabudowy Iveco Daily – Kontenery

Izotermy, Chłodnie

Pojazdy z zabudową izotermiczną lub chłodniczą oraz z agregatami. Wykorzystywane do transportu towarów szybko-psujących i wrażliwych na temperaturę przechowywania.

Izotermy, Chłodnie
Izotermy, Chłodnie

Lawety, Pomoce drogowe, autolawety

Zabudowy specjalne służące do transportu samochodów. Zwykle wyposażone we wciągarkę lub inny system ułatwiający załadunek transportowanych pojazdów.

Lawety, Pomoce drogowe, autolawety
Lawety, Pomoce drogowe, autolawety

Kabiny załogowe, brygadówki

Kabiny załogowe do 7 osób. Niezastąpione brygadówki dla ekip budowlanych, służb komunalnych np. zieleni miejskiej. Najczęściej wykorzystywane przez pogotowia techniczne, energetyczne, wodne itp.

Kabiny załogowe, brygadówki
Kabiny załogowe, brygadówki

Zabudowy Iveco Daily – Żurawie, HDS, Podnśniki

Wyposażenia specjalistyczne do prac przeładunkowych i montażowych. Np hydrauliczne żurawie samochodowy, wciągarki, podnośniki koszowe.

Zabudowy Iveco Daily - Żurawie, HDS, Podnśniki
Zabudowy Iveco Daily – Żurawie, HDS, Podnśniki

Dla służb autostradowych, komunalnych, drogowych

Patrole drogowe, śmieciarki, pługi, piaskarki, solarki – czyli wszystko co dotyczy bezpieczeństwa i porządku na drogach.

Dla służb autostradowych, komunalnych, drogowych
Dla służb autostradowych, komunalnych, drogowych

Dom pod klucz – samochód na miarę

Na stronie firmy Uni-Truck http://www.uni-truck.eu/ możemy znaleźć też przykłady zabudowy Iveco Daily już dla konkretnego klienta wraz z wyposażeniem. Przykładowo:

  • Pojazd Iveco Daily 35C16 V 2.3 12m3
    Zgodnie z życzeniem Klienta: ZWiK Sława zabudowany wyposażeniem warsztatowym:
    ZABUDOWA WARSZTATOWA
  • zabudowa warsztat/serwis wg. projektu MK-01/05/2018. Firmy SORTIMO
    podłoga zabezpieczona sklejką gr. 9mm. ,pokryta blachą ryflowaną gr. 2mm.
    ściany, drzwi i sufit pojazdu zabezpieczone płytą komorową PCV ,gr. 4mm., kolor szary , str. lewa tył pojazdu blacha ryfel gr. 2mm.(mocowanie narzędzi)
  • agregat prądotwórczy 7kVa, 3 fazy 400/230 – rozruch elektryczny, powiększony zbiornik paliwa
  • certyfikowane odprowadzenie spalin na zew. pojazdu.
  • kompresor tłokowy 50L.- SO241/50 , wydajność ssawna 240l – napięcie 230V
  • stelaż – mocowanie agregatu i kompresora – ruchome łoże ułatwiające obsługę agregatu – ocynk
  • zwijadło pneumatyczne 15mb. – automat. Zabudowany w kasecie
  • dodatkowe oświetlenie przestrzeni ładunkowej Led z włącznikami schodowymi
  • tył/drzwi przesuwne
  • kącik czystości – kanister 10l, uchwyt na papier w rolce, dozownik mydła/pasty
  • bagażnik dach. – Top System – platforma z rolką + trap/podest + drabinka na drzwi tył
  • lampa oświetlająca pole robocze Visie Beam ze sterowaniem radiowym umieszczona na dachu pojazdu.
  • wyciągarka firmy POWERLINE PW 12000 EXTREME HD ze zintegrowanym zabezpieczeniem przeciążeniowym o sile uciągu min. 5000 kg na pierwszej warstwie liny i mocy 6,6 KM. Wyciągarka zabezpieczona przed warunkami atmosferycznymi, wymagane IP68 i wyposażona w ślizg aluminiowy, wyłącznik bezpieczeństwa w miejscu łatwo dostępnym umożliwiający łatwe i bezpieczne odcięcie zasilania urządzenia oraz linę syntetyczną w oplocie o długości min. 28 m zakończoną hakiem o średnicy 10 mm. Hamulec umieszczony poza bębnem wyciągarki. W zestawie z wyciągarką zestaw akcesoriów w specjalnej torbie: zblocze, 2 x pas, 2 x szekla. Dodatkowo wyciągarka wyposażona w sterowanie radiowe oraz pilota sterującego na przewodzie.
  • Zdjęcia można zobaczyć pod adresem: http://www.uni-truck.eu/aktualnosci/2019-08-08-wydanie-pojazdu-do-klient-zwik-slawa

Zabudowa IVECO Daily 4×4 – kamper?

Przede wszystkim oprócz zagranicznych firm które polecają zabudowy typu Off-road czy tez All-Road takich jak chociażby: https://www.iveco.com/uk/products/pages/motorhome-iveco-daily-4×4.aspx mamy też Polskie rozwiązania.

Przykładem rodziny podróżującej właśnie takim Iveco jest 3-osobowa rodzina z Warszawy (Paweł, Magdalena i ich 5-cio letnia córka Julka), zdecydowała się spełnić marzenie o podróży w nieznane.

Paweł Małecki: „Wiele godzin spędziliśmy na wyborze materiałów, wyposażenia i rozwiązań polecanych przez innych podróżników. W dużej mierze opieraliśmy się na książce Ulricha Dolde o budowaniu motorhome na ciężarówce 4×4. Zdecydowaliśmy się na zakup podwozia IVECO Daily 4×4 z 2016 roku. W kolejnym kroku zajęliśmy się zaprojektowaniem nadwozia, które w pełni spełni nasze oczekiwania. Finalnie nasz pojazd stanowi zabudowę mieszkalną i został wyposażony we wszystko, co potrzeba do zwiedzania świata – miejsce do spania i pracy, kuchnię, nowoczesną toaletę wraz z prysznicem, lodówkę oraz pralkę. Cała konstrukcja została pomysłowo zagospodarowana – zbiorniki na wodę pitną i szarą rozlokowano płasko pod podłogą zabudowy w celu najlepszego rozłożenia środka ciężkości. Na tylnym zwisie pojazdu zamontowano specjalną demontowaną skrzynię pozwalającą bezpiecznie przewozić dwa elektryczne rowery dla naszej trójki.”

Źródło: https://uni-truck.iveco.pl/aktualnosci/iveco-camper-4x4-w-podrozy-dookola-swiata/128
Zabudowa IVECO Daily 4x4 - kamper
Zabudowa IVECO Daily 4×4 – kamper

Oto kilka filmów z zabudową Iveco Daily kamper:

Iveco Daily 4×4 Camper 2018. Conversion:

Iveco Daily 4×4 Wohnmobil in Mad-Max Optik

Dobry serwis Iveco Daily to dobre części i …

Dobry serwis Iveco Daily to przede wszystkim dobre części i ludzie którzy pracują w serwisie. Fachowcy z górnej półki którzy mają wiedzę, umiejętności, doświadczenie, talent i narzędzia których potrafią użyć tak by ich praca była jak najlepsza.

Gwarancja

Gwarancja w dzisiejszych czasach coraz większej bylejakości zaczyna być czymś iluzorycznym. Coraz częściej kupujemy coś co psuje się zaraz po zakończeniu gwarancji. Dlatego tak ważne jest to czy dany warsztat daje gwarancję czy też traktuje to na zasadzie:

Gwarancja do bramy, a potem się nie znamy.

Czy tak chcemy być traktowani? Czy wydając często kilka tysięcy złotych na poważna naprawę chcemy dowiedzieć się po tygodniu że już nie ma gwarancji? Tak pracują warsztaty o słabej renomie i co tu dużo kryć takie gdzie może i jest tanio, ale poprawianie, często zmarnowanie wcale nie tanich części tylko w ogólnym rozrachunku podraża koszty naprawy.

W wypadku naszej firmy warunki gwarancji opisane są na stronie: https://marc-pol.pl/gwarancja/

Pracownicy serwisu

Pracownicy serwisu bywają różni. W końcu są tylko ludźmi, a jako tacy maja gorsze i lepsze dni. Chyba jednak w większości przypadków chętnie by powiesili w swoim warsztacie (w niektórych takie widziałem) taki cennik usług jak w słynnym dowcipie:

Cennik usług warsztatu samochodowego:

– gdy klient czeka na naprawę auta w biurze – 100 proc. ceny
– kiedy klient podgląda naprawę auta w warsztacie – 100 proc. ceny plus dodatek 50 proc.
– gdy klient podgląda naprawę auta w warsztacie i ją komentuje – 100 proc. ceny plus dodatek 100 proc.
– kiedy klient podgląda naprawę auta w warsztacie i ją komentuje oraz wie lepiej od mechanika – 100 proc. ceny plus dodatek 200 proc.
– gdy klient podgląda naprawę auta w warsztacie i ją komentuje oraz wie lepiej od mechanika i chce mu pomagać – 100 proc. ceny plus dodatek 500 proc.

Skoro przyjechaliśmy do serwisu ufajmy jego pracownikom, że wiedzą co robią. Zdajmy się na nich. Nie ma potrzeby komentować ich pracy. Denerwować. Zrobią na pewno co w ich mocy, aby usterki usunąć. Aby klient mógł jak najszybciej opuścić warsztat już sprawnym pojazdem.

Dobry serwis Iveco to też dobra obsługa klienta.

Części

Im lepsze części tym większy ich koszt. Wiedzą o tym wszyscy doskonale. Nasza firma Marc-Pol korzysta między innymi z części zamiennych firmy włoskiej Fast – http://fastoriginal.it/

Dobry serwis Iveco = dobre części
Dobry serwis Iveco = dobre części

FAST to marka wysokiej jakości zamienników do lekkich samochodów dostawczych i osobowych.
Głównym obszarem działania i specjalizacją firmy jest produkcja części do samochodów z grupy FIAT, Iveco, Renault oraz PSA.

Specjalizacja w segmencie samochodów LCV pozwala na oferowanie bardzo szerokiej gamy zamienników w tej grupie pojazdów. Firma FAST dba o to, aby ich produkty wyróżniały się na tle konkurencji. Nie tylko jakością, ale także nowoczesnym wzornictwem i opakowaniem.

Typowe usterki Iveco Daily

Most Iveco Daily w trakcie naprawy

Kupując nowy /używany samochód Iveco dostawczy interesują nas jakie są typowe usterki Iveco Daily. Obecnie od roku 2014 w ofercie włoskiej firmy dostępne są pojazdy VI generacji cieszące się nie przerwanie dobra opinią użytkowników od ponad 40 lat.

Iveco zrodziło się z połączenia w jedną firmę całej grupy firm należących do koncernu Fiat. Ciężarowe działy Fiata, Alfa Romeo oraz Lancii, włoski OM, francuski Unic oraz niemiecki Magirus Deutz były podstawą powstania nowej firmy w 1977 roku. Każda generacja Iveco Daily miała swoje dobre strony jak i te gorsze. Tak jest z każdym samochodem. Jednak czasem są to drobiazgi, łatwe do usunięcia usterki zdarza się, że są to jednak poważne usterki.

Typowe usterki Iveco Daily generacja I (1978-1990)

Pierwszy Daily – samochód ten otrzymał 2,5-litrowy silnik diesla. Osiągał niezłe jak na tamte czasy 72 KM. Auto było klasyczną konstrukcję na ramie, a jednocześnie oferowało rekordowe możliwości przewozowe. Tak je wtedy reklamowano:

Ponieważ auto było dość proste typowych usterek nie było dużo. Najczęściej spotykanym problemem są elektryczne szyby, które nie zawsze działają jak by należało. Cytując jednego z właścicieli:

Tragedia szyby same opadają a serwis tylko rozkłada ręce i nas kasuje za wymianę następnych podzespołów

Za dużo w tej generacji elektryki nie było więc … nie było co się psuć.

Typowe usterki generacja II (1990-2000)

Generacja druga Iveco Daily była wręcz legendarna z braku usterek. Cały czas zaznaczam że piszę o typowych usterkach, a nie takich gdzie wine ponosi kierowca który przeładowuje samochód lub testuje co się da zepsuć. Mimo sporej gamy silników:

  • 2.4 D 80KM 59kW (1993-1995)
  • 2.5 TD 116KM 85kW (1993-2000)
  • 2.5 TD 80KM 59kW (1990-2000)
  • 2.5 TD 100KM 74kW (1990-2000)
  • 2.8 TD 103KM 76kW (1990-2000)
  • 2.8 TD 125KM 92kW (1990-2000)
  • 2.8 TD 134KM 99kW (1990-2000)

Pojazd uchodził za praktycznie bezawaryjny.

By TuRbO_J from Adelaide, Australia - Iveco TurboDaily, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38716888
Typowe usterki Iveco Daily generacja II

Usterki Iveco Daily III (2000-2006)

Trzecia generacja Iveco Daily jest częściej spotykana na naszych drogach. Niestety nie można powiedzieć, żeby była mało awaryjna. Przede wszystkim szwankuje instalacja elektryczna, ale to nie wszystko. Problemy sprawiają między innymi wał napędowy oraz zapiekające się hamulce. Uważać trzeba też na sprzęgło, którego linka może po prostu… pęknąć. A to już jest usterka naprawdę poważna.

Użytkownicy wymieniają też następujące problemy:

Fatalne poprowadzenie wiązki elektrycznej po kratownicy w peszlu. – Przy dużej wilgotności – opady deszczu ,śniegu nagminne przepalanie się instalacji ( obrysówki i lampy tylne )

Zawieszenie. Za twarde zawieszenie, nie na polskie drogi.
Od czasu do czasu skwiercząca tapicerka. Troszkę za głośny. A tak poza tym nie do zajeżdżenia.

Szpary w drzwiach. Nie domykające się drzwi boczne a w kabinie gwiżdże wiatr. Przecieki wody do kabiny.

Recenzja autorstwa właściciela Iveco Daly III, 600t.km, 18 lat. Iveco Daily 3. – po rosyjsku.

Typowe usterki Iveco Daily generacja IV (2006-2011)

Iveco Daily IV zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 2014 roku. Daily czwartej generacji jest pierwszą od 1999 roku zupełnie nową konstrukcją. W pojeździe oprócz nowej konstrukcji zastosowano nowe rozstawy osi oraz nowe zawieszenie. Auto występuje w ponad 8 tysiącach konfiguracji. W 2019 roku samochód przeszedł modernizację, w ramach której przemodelowano pas przedni.

Czwarta generacja „cieszy się” niechlubną sławą, jeśli chodzi o akumulator. Po dziesięciogodzinnym postoju może samoistnie się rozładować, należy tu więc zachować daleko idącą ostrożność. Do rzadkości nie należą również usterki klimatyzacji, które z pewnością odczujemy, jeśli czeka nas długa jazda.

Zawodzi też skrzynia biegów i układ elektryczny, ale do najgroźniejszych mankamentów, mogących przynieść prawdziwie opłakane skutki, należą usterki układu hamulcowego.

Skrzynia biegów. Samochód nowy przebieg 18000km jeżdżę przeważnie ja usterka w skrzyni biegów: piszczenie i jakieś tarcie przy zmianie biegów tj. w momencie wciśnięcia sprzęgła słychać jakieś piski tak samo przy wkładaniu biegu. Wszystko dzieje się do 4 biegu oraz na wstecznym.Skrzynia biegów. Samochód nowy przebieg 18000km jeżdżę przeważnie ja usterka w skrzyni biegów: piszczenie i jakieś tarcie przy zmianie biegów tj. w momencie wciśnięcia sprzęgła słychać jakieś piski tak samo przy wkładaniu biegu. Wszystko dzieje się do 4 biegu oraz na wstecznym.

Klimatyzacja. Po 40 tysiącach kilometrów wysiadła klimatyzacja, mimo iż była włączona cały czas (wyłączony tryb eco)

Rozładowywany samoczynnie akumulator po 10h postoju. Szajs serwis do bani po zgłoszeniu usterki powiedziano, że to samochód na klimat śródziemnomorski, a nie polski.

Jeżeli chcesz zamienić Iveco Daily w kampera na pewno chętnie zobaczysz jak to zrobili inni:

Piąta generacja Iveco Daily (2011-2014)

Piąta generacja nie odznaczyła się, póki co, tendencją do jakichś spektakularnych awarii, które przyniosłyby jej sławę. O ten rodzaj sławy naturalnie żaden producent samochodów nie zabiega, nie ma się więc co dziwić, że najwyraźniej tym razem dołożono starań, by auto spisywało się bezproblemowo.

Oczywiście nie oznacza to, że usterki, większe czy mniejsze, już się nie zdarzają. Co to, to nie. Owszem, zdarza się, że zawodzi elektryka i elektronika, ze szczególnym uwzględnieniem oświetlenia. A jeśli mamy prawdziwego pecha, może się nam też przytrafić awaria układu hamulcowego lub jezdnego i kierowniczego.

Przykład zabudowy skrzyniowej można zobaczyć na poniższym filmie który pokazuje zalety tej generacji:

Usterki Iveco Daily VI (2014-do teraz)

Silniki Diesla

  • 2.3 106KM 78kW (od 2014)
  • 2.3 126KM 93kW (od 2014)
  • 3.0 146KM 107kW (od 2014)

Uciążliwe usterki:

  • Układ elektryczny
  • Zawieszenie

Im nowszy samochód tym więcej elektroniki. Więcej elektroniki więcej możliwości do różnych psikusów na jakie powinniśmy się nastawić. Już nie trzeba przeładowywać swojego Daily czterokrotnie aby coś w nim zepsuć. Od zupełnie innej błahostki możemy dostać piękny komunikat że powinniśmy przypomnieć sobie numer do serwisu.

Ciekawą prezentację pokazującą wiele nowości można zobaczyć tutaj:

Iveco Daily 4X4

Na stronie Iveco Poland można znaleźć taka informację:

Jedyny lekki pojazd użytkowy o konstrukcji przypominającej samochód ciężarowy z solidnym podwoziem i zawieszeniem o podwyższonej wytrzymałości, doskonały do adaptacji na potrzeby różnych zadań transportowych. Dla Daily 4×4 w wersji furgon lub kabina z podwoziem nie istnieją miejsca nieosiągalne. Wybierz odpowiedni furgon lub kabinę z podwoziem IVECO Daily 4×4 z podwójnej oferty wersji terenowych i uniwersalnych, aby łatwo poruszać się w najtrudniejszym terenie lub po nawierzchniach mieszanych, obejmujących zarówno bezdroża, jak i asfalt.

Jak to wygląda w praktyce pokazuje świetnie poniższy filmik:

Polacy też próbowali „zamęczyć” ten samochód w ekstremalnych warunkach. Wygląda na to, że Iveco nie poddaje się tak łatwo:

Występ w Maroku wykazał jeszcze kilka niedoskonałości – szczególnie w temacie awaryjnej elektroniki sterowania silnika – która dała pod koniec „popalić” załodze. Nowoczesny silnik Iveco z systemem cammon-rail nie podołał jakości paliwa afrykańskiego zatankowanego na przygodnej stacji. Na całe szczęście serwis Iveco w Almerii uznał i wykonał naprawę uszkodzeń na kończącej się już gwarancji pojazdu. Przy okazji załoga poszerzyła swoją wiedzę na temat różnic w sterowaniu samochodów Iveco na Europe i na Afrykę – różne programy sterowania silnika w związku z różnymi normami emisji spalin i tym samym różną odpornością na gorsze paliwa.

Mimo kłopotów z silnikiem Iveco w Afryce spisało się bardzo dobrze, biorąc pod uwagę to, jaki został zaserwowany mu teren i tempo jazdy. Trzeba zwrócić uwagę, że jechało trasą przeznaczoną dla zdecydowanie sprawniejszych terenowo i mniejszych pojazdów 4×4, dla których ten rajd zastał przeznaczony i radziło sobie bardzo dobrze. Podejmowało próby przejazdu w miejscach, gdzie inne załogi wycofywały się ze względu na wysoki stopień trudności i ryzyko wywrotki. Był to też jedyny startujący samochód, który był „rajdówką” podczas OS-ów oraz luksusową sypialną i restauracją w jednym – podczas postojów na campach. Teoretycznie można było z niego nie wysiadać.

Źródło: https://www.terenowo.pl/zmoty/iveco-daily-4×4-hotel-na-emtekach.html

Typowe usterki w Iveco Daily- podsumowanie

Podsumowując ten artykuł, wydaje się, że typowych usterek nie ma dużo. Jednak wymienione zostały usterki typowe, w większości nie wynikające z winy użytkownika. jednak ogromna często ładowność i pakowność Iveco Daily często skłania ich użytkowników do „testowania” parametrów obciążeniowych podanych przez producenta. W związku z powyższym takie „testowanie” kończy się tym, że w końcu nie wytrzyma jakaś część i trzeba będzie wybrać się do serwisu. Zazwyczaj przy przeciążeniach ponad miarę możemy liczyć na usterkę tylnego mostu. Z tym jednak bez problemów poradzi sobie nasza firma Marc-Pol: https://marc-pol.pl/oferta-mosty-iveco-daily/

Najczęściej uszkodzone samochody które trafiają do serwisu to te przeładowane, nie właściwie eksploatowane lub … po prostu zaniedbane. Jak bardzo mogą być zaniedbane samochody pokazuje poniższy filmik z kontroli przez „Krokodyle”:

Dbaj o swój samochód tak jak o swoja kobietę. W wypadku Iveco Daily będziesz cieszyć się bezawaryjna jazdą dłużej niż mogłoby się wydawać.

Źródła do artykułu:

Życzenia świąteczno – noworoczne

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia
oraz zbliżającego się Nowego Roku
pragniemy serdecznie podziękować
za dotychczasową współpracę
 oraz złożyć Naszym
Klientom, Przyjaciołom i Sympatykom
moc gorących życzeń, zdrowia,
szczęścia i wszelkiej pomyślności.